Hatálya kiterjed: A Kiskanizsai Pipitér Óvoda minden dolgozójára, a megbízott vagy együttműködő partnereire
1. A Szervezeti és Működési Szabályzat célja
A Szervezeti és Működési Szabályzat meghatározza az intézmény szervezeti felépítését, az intézmény működésének belső rendjét, a külső kapcsolatokra vonatkozó megállapításokat és azokat a rendelkezéseket, amelyeket jogszabály nem utal más hatáskörbe.
A Szervezeti és Működési Szabályzat az intézmény pedagógiai programjában rögzített cél és feladatrendszer racionális és hatékony megvalósítását szabályozza.
2. A Szervezeti és Működési Szabályzat a következő törvények alapján készült:
módosítása: dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól
igazgatóságról szóló 1997. évi XXXI. törvény
módosítása
törvény
A Szervezeti és Működési Szabályzat alapjául szolgáló rendeletek és belső szabályzók a következők:
3. A szabályzat hatálya
A Szervezeti és Működési Szabályzat és a mellékletét képező egyéb szabályzatok betartása kötelező érvényű az intézmény minden közalkalmazottjára, az intézménnyel egyéb jogviszonyba állókra, az óvodába járó gyermekek közösségére, szüleire vagy törvényes képviselőjére. A szabályzat a nevelőtestület általi elfogadás után a fenntartó jóváhagyásával lép hatályba és határozatlan időre szól. Ezzel egyidejűleg hatályon kívül kerül az előző SzMSz.
Az intézmény neve: Kiskanizsai Pipitér Óvoda
Címe: Nagykanizsa Bajcsy Zs. e. u. 67.
OM azonosító: 202267
Szakfeladat száma: 851020
Törzsszáma: 667124
Székhely óvoda: 8800 Nagykanizsa Bajcsy Zs. E. u. 67.
Telephely: 8800 Nagykanizsa Nagyrác u. 24.
8800 Nagykanizsa Törökvári u. 94.
Feladatellátási hely: 8800 Nagykanizsa Bajcsy Zs. E. u. 67.
8800 Nagykanizsa Nagyrác u. 24.
8800 Nagykanizsa Törökvári u. 94.
Az intézmény jogállása: Önálló jogi személy
Alapító: Nagykanizsa Megyei Jogú Város Önkormányzata
Fenntartó: Nagykanizsa Megyei Jogú Város Önkormányzata 8800. Nagykanizsa, Erzsébet tér 7.
Felügyeleti szerv: Nagykanizsa Megyei Jogú Város Közgyűlése
Alapító okirat száma: 11/78-16/2013.
Intézménybe felvehető maximális gyermeklétszám: 150 fő az Alapító Okirat szerint
8800 Nagykanizsa Bajcsy Zs. E. u. 67. 100 fő
8800 Nagykanizsa Nagyrác u. 24. 25 fő
8800 Nagykanizsa Törökvári u 94. 25 fő
Engedélyezett pedagógus létszám: mindenkori költségvetési rendelet szerint
A közalkalmazottak összes létszáma: mindenkori költségvetési rendelet szerint.
Az intézmény bélyegzőinek felirata és lenyomata:
Hosszú bélyegző:
Körbélyegző:
A gazdálkodás módja:
Gazdálkodási feladatait Nagykanizsa Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala látja el a felek megállapodása alapján.
Az intézmény előirányzatai felett teljes jogkörrel rendelkező, önállóan működő költségvetési szerv.
Az intézmény szakágazati besorolása (TEÁOR) és megnevezése: ***
Szakágazat megnevezése Kódja
Óvodai nevelés 851020
Az intézmény állami feladatként ellátandó alaptevékenysége (szakfeladatok és megnevezésük):
Kód Megnevezés
562912 Óvodai intézményi étkeztetés
841901 Önkormányzatok, valamint többcélú kistérségi társulások elszámolásai
851011 Óvodai nevelés, ellátás
Az óvodai neveléshez, ellátáshoz kapcsolódó egyéb tevékenységek:
- nem magyar állampolgár gyermekek óvodai nevelése, ellátása
- integrációs nevelés
- képesség kibontakoztató felkészítés
- halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatása
- úszásoktatás nagycsoportban
- zöld óvoda,
851012 Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése, ellátása
enyhe értelmi fogyatékos,
beszédfogyatékos
851013 Nemzeti és etnikai kisebbségi óvodai nevelés, ellátás
900400 Kulturális műsorok, rendezvények, kiállitások szervezése, - művészeti „Pintyőke Fesztivál” szervezése, lebonyilitása
Az intézmény által ellátandó kiegészítő tevékenység (szakfeladatok és megnevezésük):
Kód Megnevezés
561000 Éttermi, mozgó vendéglátás
562917 Munkahelyi étkeztetés
890441 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
890442 Foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultak
hosszabb időtartamú közfoglalkoztatása
470009 Egyéb kiskereskedelem (kivéve:jármű, motorkerékpár)
770000 Kölcsönzés, operatív lízing
Az intézmény alapdokumentumai:
Az intézmény tartalmi működését a Pedagógiai Program határozza meg, amely az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjára épülve tartalmazza a feladatellátás szakmai alapjait:
A Pedagógiai Program megtalálható:
a vezetői és telephelyi irodákban.
Az intézmény egy tanévre szóló munkaterve a feladatok megvalósításának konkrét tevékenységeit és munkafolyamatait tartalmazza az időpontok és a határidők kitűzésével, valamint a felelősök megjelölésével. A munkatervet a nevelőtestület a tanévnyitó értekezleteken véglegesíti és fogadja el.
Az intézmény jogosultságai
Az óvodai szakvélemény kiállítása.
Felmentés a rendszeres óvodába járás alól.
5 éven felüliek rendszeres óvodába járási kötelezettségével kapcsolatos írásos dokumentáció.
6 éven felüli gyermekek óvodai nevelésének nevelőtestületi jóváhagyása.
II. AZ INTÉZMÉNY SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE ÉS VEZETÉSE
A szervezeti egységekhez kapcsolódó vezetői szintek meghatározásánál, azt az alapelvet érvényesítjük, hogy az intézmény feladatait a jogszabályi előírásoknak és a tartalmi követelményeknek megfelelően, magas színvonalon lássa el.
A munkavégzés a racionális és gazdaságos működtetés, valamint a helyi adottságok, körülmények, és igények figyelembevételével történjék.
Az intézmény szervezeti egysége:
1. vezető beosztások
2. nevelőtestület
3. szakmai munkaközösségek
4. alkalmazotti közösség tagjai, nem pedagógus közalkalmazottak
A szervezeti egységek kapcsolattartási rendje:
Az alkalmazottaknak úgy kell a közvetlen együttműködést megvalósítani, hogy az intézményi feladatok ellátása zavartalan és zökkenőmentes legyen.
Az intézmény vezetője: Nagykanizsa Megyei Jogú Város Közgyűlése által
kinevezett magasabb vezető .
Elérhetősége: Kiskanizsai Pipitér Óvoda Nagykanizsa Bajcsy Zs. E. u. 67.
Az intézmény vezetőjét a fenntartó nevezi ki, a vonatkozó törvények betartásával.
Az intézményvezető jogköre:
Az intézmény vezetőjének a feladata, hogy irányítja és koordinálja az intézményben folyó mindennemű munkát, és személyében felel az intézményben lévő tevékenységekért, történésekért, a megtett és elmulasztott intézkedésekért, vagyis egyszemélyi felelősséggel áll az intézmény élén, maga hozza döntéseit, és a felelősséget is saját személyében viseli a döntések végrehajtásának megszervezéséért, a végrehajtásért és a végrehajtás ellenőrzésért.
A Kiskanizsai Pipitér Óvoda, mint helyi önkormányzat által fenntartott intézmény óvodavezetőjének különös kötelessége, hogy a törvényeket, és ezek végrehajtási rendelkezéseit, a közoktatási rendszer működésére vonatkozó, illetve működését szabályozó egyéb jogszabályokat megtartsa, megtartassa.
Feladatai:
Az intézményvezető feladatait vezető a gazdasági ügyintéző közreműködésével látja el.
A gazdasági titkár az óvodavezetővel a munkaköri leírásnak megfelelően látják el a gazdálkodással kapcsolatos feladatokat.
A vezetőség
Az intézmény vezetősége konzultatív testület: véleményező és a javaslattevő joggal rendelkezik, és dönt mindazon ügyekben, amelyekben a vezető óvónő saját jogköréből ezt szükségesnek látja.
Az intézményvezetőség tagjai: Munkaközösség vezető, szakszervezeti titkár.
A vezetők irányítják, tervezik, szervezik és ellenőrzik a saját területükhöz tartozó munkát, írásban és értekezleteken beszámolnak területük működéséről: a kiemelkedő teljesítményekről, a hiányosságokról, a problémákról, valamint azok megoldási módjáról.
A kapcsolattartási rendje:
Az intézmény vezetője kapcsolattartása folyamatos, a szükségletnek megfelelő rendszerességgel tartanak vezetői megbeszéléseket.
A vezetőség a munkatervben rögzített vezetői értekezleteket tart, melyről írásban emlékeztető feljegyzés készül. Rendkívüli vezetői értekezletet az intézményvezető bármikor összehívhat.
A teljes alkalmazotti közösség értekezletét a vezető hívja össze.
A vezetők helyettesítési rendje
Az intézményvezető helyettesítése:
Az intézményvezetőt szabadsága és betegsége alatt, valamint hivatalos távolléte esetén a vezető által kijelölt munkaközösség vezető helyettesíti.
Az intézményvezető akadályoztatása esetén a helyettesítés rendje:
Az intézményvezetőt akadályoztatása esetén – az azonnali döntést igénylő kizárólagos hatáskörben, valamint a gazdálkodási jogkörbe tartozó ügyek kivételével – teljes felelősséggel a munkaközösség vezető helyettesíti.
Az óvodavezető tartós távolléte esetén a kijelölt helyettes gyakorolja a kizárólagos jogkörként fenntartott hatásköröket is. Tartós távollétnek minősül a legalább kéthetes, folyamatos távollét – ide nem értve az évi rendes szabadságot. Amennyiben az óvodavezető évi rendes szabadsága alatt nem elérhető (például külföldön tartózkodik, vagy egyéb ok), úgy a kizárólagos jogkörként fenntartott hatásköröket is a helyettes gyakorolja.
Egy-egy esetben, részfeladat intézésében, illetve halasztást nem tűrő ügyekben megbízott óvónő járhat el (személyes, vagyonvédelem)..
Intézkedési jogkörük az intézmény működésével, a gyermekek biztonságának megóvásával összefüggő, azonnali döntést igénylő ügyekre terjed ki.
Utalványozási jogkörrel rendelkezik:
vezető
III. AZ INTÉZMÉNYI KÖZÖSSÉGEK, JOGAIK ÉS KAPCSOLATTARTÁSUK
Közalkalmazottak
Az intézmény dolgozói közalkalmazottak, ezért munkavégzésükkel kapcsolatos kötelességeiket és jogaikat a munka törvénykönyve mellett a Közalkalmazottak Jogállásáról szóló törvény szabályozza. Az alkalmazottak egy része oktató- nevelőmunkát végző pedagógus, a többi dolgozó az oktató-nevelő munkát közvetlenül vagy közvetetten segítő más közalkalmazott. A pedagógus az óvodai nevelőmunka ellátása során a gyermekkel összefüggő tevékenységgel kapcsolatban közfeladatot ellátó személy, büntetőjogi védelem szempontjából.
A pedagógus joga, hogy alapvetően meghatározza az intézmény tartalmai munkáját, melynek tevékenységével a Szervezeti és Működési Szabályzat önálló fejezete foglalkozik.
A pedagógusok alkotják az intézmény nevelőtestületét. A nevelőtestület határozza meg alapvetően az intézmény tartalmi munkáját, melynek tevékenységével a Szervezeti és Működési Szabályzat önálló fejezete foglalkozik.
Az alkalmazotti közösségek jogai
Az alkalmazotti közösséget és azok képviselőit jogszabályokban meghatározott részvételi, javaslattételi, véleményezési, egyetértési és döntési jogok illetik meg.
A döntési jogkör gyakorlójának az írásban kifejtett javaslattal, véleménnyel kapcsolatos álláspontját a javaslattevővel, véleményezővel közölni kell.
Az alkalmazotti közösség kapcsolattartásának rendje
Az intézmény a különböző közösségeinek tevékenységét a választott közösségi képviselők segítségével az intézményvezető fogja össze. A kapcsolattartásnak különböző formái vannak, melyek közül mindig azt kell alkalmazni, amelyik a legmegfelelőbben szolgálja az együttműködést.
A kapcsolattartás formái: különböző értekezletek, megbeszélések, fórumok, intézményi összejövetelek.
Az intézményi kapcsolattartás rendszeres és konkrét időpontjait a munkaterv tartalmazza, mely a vezetői irodákban találhatók.
A teljes alkalmazotti közösség gyűlését az intézményvezető akkor hívja össze, amikor ezt jogszabály előírja, vagy az intézmény egészét érintő kérdések tárgyalására kerül sor. Az alkalmazotti közösség értekezleteiről jegyzőkönyvet kell vezetni.
A székhely és telephelyek kapcsolattartás rendje, formája:
Az óvodák alaptevékenységüket csoportkeretben végzik. Az óvodába felvehető gyermekek maximális létszáma az Alapító Okiratban meghatározott, a csoportok vezetéséért a csoportban dolgozó óvónők egyénenként felelnek.
A gyerekek csoportba való beosztását koruk, fejlettségi szintjük, illetve az adott körülmények határozzák meg. Ez tanévenként a szükségletek és a lehetőségek figyelembe vételével változhat. Erről a tagóvoda vezető az óvodavezető egyetértésével dönt a nevelőtestület véleményének kikérésével.
A gyermekcsoport létszámalakulása
Az óvodai csoport törvényben megállapított maximális létszáma 25 fő. A csoportok létszámának megállapításáról a helyi körülmények, és a gyermekek elláthatóságának figyelembe vételével az óvodavezető dönt a telephely vezető javaslata alapján.
Csoportösszevonás rendje
A törvényben meghatározott maximális csoportlétszámot nem lehet túllépni.
A szülői szervezetek
A Köznevelési törvény alapján a szülők meghatározott jogaik érvényesítésére és kötelességük teljesítésére szülői közösséget hoznak létre. A szülői közösség dönt saját szervezeti és működési rendjéről, munkatervének elfogadásáról, tisztségviselőinek megválasztásáról és képviseletéről.
Figyelemmel kíséri a gyermeki jogok érvényesülését, a pedagógiai munka eredményességét. A gyermekek nagyobb csoportját érintő bármely kérdésben tájékoztatást kérhet, az e körbe tartozó ügyek tárgyalásán részvételi joga van.
A szülői közösséggel való kapcsolattartás
Egy csoport szülői szervezetével a gyermekközösséget vezető óvónő közvetlen kapcsolatot tart.
A szülői közösségek intézménnyel kapcsolatos véleményét, javaslatait a szülői szervezetek vezetői juttatják el az intézmény vezetőségéhez.
A szülői szervezet a véleményezési, egyetértési jogait gyakorolja az alábbiak vonatkozásában:
Véleményezési jog: Pedagógiai Program
Véleményezési és egyetértési jog:
Házirend és az SZMSZ ide vonatkozó részei.
A szülők szóbeli tájékoztatási rendje
Az intézmény- a közoktatási törvénynek megfelelően – a gyermekekről a tanév során rendszeres szóbeli tájékoztatást ad. A szóbeli tájékoztatás lehet csoportos és egyéni. A szülők csoportos tájékoztatásának módja a szülői értekezletek, az egyéni tájékoztatás a fogadó órákon történik.
A szülői értekezletek rendje
A csoportok szülői közössége számára az intézmény tanévenként a munkatervekben rögzített időpontú, rendes szülői értekezletet tart az óvodapedagógus és a tagóvoda vezetők vezetésével. A tanév első szülői értekezletén a szülők értesülnek a tanév rendjéről, feladatairól. Ekkor bemutatják a csoportban nevelő munkát végző óvodapedagógusokat, a nevelő munkát segítő dajkát.
Rendkívüli szülői értekezletet hívhat össze az intézményvezető és a szülői közösség képviselője a gyermekközösségben felmerülő problémák megoldására.
A szülői fogadóórák rendje
Az intézmény pedagógusai a szülői fogadóórákon egyéni tájékoztatást adnak a gyermekekről a szülők számára.
Az óvodapedagógusok a szülővel előre egyeztetett időpontban fogadóórát tartanak. Ezt a szülő is és az óvodapedagógus is kezdeményezheti.
A szülők írásbeli tájékoztatása hirdetőtáblákon történik.
A külső kapcsolatok célja, formája és módja
Intézményünk a feladatok elvégzése, a gyermekek egészségügyi, gyermekvédelmi és szociális ellátása, az iskolába lépés érdekében, valamint egyéb ügyekben rendszeres kapcsolatot tart fenn más intézményekkel.
Rendszeres külső kapcsolatok
Intézményünk a feladatok eredményes ellátása érdekében rendszeres munkakapcsolatot tart számos szervezettel. Napi munkakapcsolat köti a társ intézményekhez és egyéb szervezetekhez.
Az intézmény kapcsolatban áll a következő szervezetekkel:
- a fenntartóval,
- A Művelődési és Sport Osztállyal,
- Gazdálkodási Osztállyal,
- Oktatási Kulturális, Ifjúsági és Sport Bizottsággal
- a fenntartó által finanszírozott többi közoktatási intézménnyel,
- az állam által finanszírozott, a KLIK alá tartozó intézményekkel,
- a gyermekek egészségügyi ellátásáról gondoskodó társintézményekkel,
- a gyermekvédelmi hatóságokkal,
- Térségi Pedagógiai Szakszolgálattal
- Szivárvány Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménnyel,
- a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal,
- Közművelődési intézményekkel,
- a történelmi egyházak szervezeteivel,
- munkavédelmi szervekkel,
- az intézményt támogató alapítványokkal,
1. A nevelőtestület
A nevelőtestület az intézmény pedagógusainak közössége, nevelési és oktatási kérdésekben a közoktatási intézmény legfontosabb tanácskozó és határozathozó szerve. A nevelőtestület tagja minden közalkalmazott pedagógus, valamint a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő felsőfokú végzettségű alkalmazott.
Hároméves szakmai gyakorlattal nem rendelkező, határozatlan időre óvodapedagógus-munkakörbe kinevezett közalkalmazott gyakornoknak számít.
2. A nevelőtestület feladatai és jogai
A nevelőtestület legfontosabb feladata a pedagógiai program létrehozása és egységes megvalósítása – ezáltal a gyermekek magas színvonalú nevelése és oktatása. Ennek a komplex feladatnak megfelelően a nevelőtestület véleményező és javaslattevő jogkörrel rendelkezik minden, az intézményt érintő ügyben.
A nevelőtestület tagjainak munkájával, személyzeti ügyeivel, a gyermekek elbírálásával kapcsolatos adatok, a tanácskozások vitaanyaga a hivatali titok fogalomkörébe tartoznak. A hivatali titok megőrzésére fegyelmi felelősség kötelezi a nevelőtestület minden tagját.
A nevelőtestület döntési jogköre:
- a Pedagógiai Program elfogadása,
- Szervezeti és Működési Szabályzat, a Házirend elfogadása,
- nevelési év munkatervének jóváhagyása,
- átfogó értékelések és beszámolók elfogadása,
- intézményvezetői programok szakmai véleményezése,
- nevelőtestület képviseletében eljáró pedagógus kiválasztása,
- saját feladatainak és jogainak részleges átruházása,
- a jogszabályokban meghatározott más ügyekben
3. A nevelőtestület értekezletei
A nevelőtestület feladatainak ellátása érdekében számos értekezletet tart a nevelési év során. A kötelező értekezletek rendjét az intézmény éves munkaterve rögzíti.
Rendkívüli értekezlet hívható össze, ha a nevelőtestület tagjainak egyharmada, valamint a közalkalmazotti tanács és az intézmény vezetője vagy vezetősége szükségesnek látja.
4. A nevelőtestület döntései és határozatai
A nevelőtestület döntéseit és határozatait általában – a jogszabályokban meghatározottak kivételével – nyílt szavazással és egyszerű szótöbbséggel hozza.
Titkos szavazás esetén szavazatszámláló bizottságot jelöl ki a nevelőtestület tagjai közül. A szavazatok egyenlősége esetén az intézményvezető szavazata dönt. A nevelőtestületi értekezlet lényegkiemelő emlékeztető jegyzőkönyvét a vezető által kijelölt személy vezeti.