Egy óvodás napja, azaz a napirend
A gyerekek óvodai életének keretét az ovis NAPIREND adja, mely nagyon fontos a pici gyerekek biztonság érzetének, nyugalmának kialakításában, fenntartásában.
Ebben láthatjuk, hogyan épülnek egymásra az óvodai tevékenységek és hogy ennek legfontosabb eleme a játék, mely mindent áthat, hiszen a gyerekek "lételeme".
A napirendet mindig az adott csoport óvónői készítik el,és mindenkor figyelembe veszik,hogy:
Lássunk egy példát!(Ez nem egy konkrét napirend, csak általánosságban van, hiszen nagyon összetett, sok mindentől függhet a tartalma)
NAPIREND
|
|
6-7.30-ig |
|
7.30-10.15-ig |
|
10.15 – 10.30-ig |
|
11.45-ig |
|
12.45-ig |
|
14.30-ig |
|
14.50-ig |
|
16.00-ig |
|
17.00-ig |
|
Óvodai tevékenységek, tanulási folyamatok
Az oviban a gyerekek nem csak játszanak ám!
Komoly munka folyik az óvoda falai közt.
Egész évre előre nevelési tervet készítenek, és mindig megtervezik az adott hónapra, hétre a tevékenységeket, foglalkozásokat. Ezek egymásra épülnek a hetek során, és az ismeretanyag folyamatosan bővül a gyerekek életkorának, értelmi szintjének, érdeklődésének megfelelően.
Lássuk csak, mik is azok az óvodai tevékenységek?
Ezek természetesen kiscsoportban még rövid kis mesék, amik általában állatokról szólnak, Középső és nagycsoportban már hosszabbak, a nagyoknak bonyolultabb meseszövegű népmeséket ill. klasszikus írók meséit és folytatásos meséket is lehet mesélni. Rendelkezésükre állnak bábok, fejdíszek, melyekkel akár maguk is újra elmesélhetik (dramatizálhatják) a halottakat.
A versikék kiscsoportban szintén rövidek, jól ritmizálhatóak, mozgással lehet kísérni, inkább mondókák (kiolvasók,lovagoltatók,vidám rigmusok)Egy-egy mesét,versikét az óvónénik elbáboznak, ezzel felkeltik a gyerkőcök figyelmét és ösztönzik,motiválják pici szemünk fényét,hogy maga is részt vegyen a játékban, és szinte észre sem veszi és már meg is tanulta a mondókát.
A korosztály előre haladtával a mondókák, versek, mesék hossza, bonyolultsága fokozatosan bővül!
A kicsik egyszerű dalocskákat énekelgetnek. (pl.: süs fel nap, csiga-biga gyere ki) -és rövid mondókákat mondogatnak (pl.:cini-cini muzsika, ecc,pecc ki mehetsz) melyeket mozgással kísérnek. Az óvónénik ölbe veszik őket, így énekelgetnek, mondókáznak együtt a pici gyerekekkel (pl. csip-csip csóka, kerekecske gombocska, gyí te paci,gyí te ló stb.).
A középső és nagycsoportosok mondókái közt szerepelnek csúfolódók, halandzsa szövegű, humoros, ritmusos kiszámolók, kiolvasók is .
A dalokhoz egyre bonyolultabb játékok, körjátékok, kergetők, szerepcserés körjátékok , párválasztók, kapus játékok, lakodalmas játékok kapcsolódnak.
Jelen van az ovisok ének-zene tevékenységei közt a zenehellgatás. Nem kell itt nagyon komoly dolgokra gondolni, egyszerűen csak az óvónéni hangszeres játékáról vagy CD-ről hallgatott zenéről van szó.
Megismerkednek a halk- hangos, gyors- lassú fogalmával, különböző hangszerekkel, egyszerű ritmusokat vissza tudnak tapsolni, dallamokat vissza tudnak énekelni, ritmushangszerek ( dob,cintányér)tudnak használni- persze ez nem rögtön kiscsoportos koruktól lesz így-ezt ne is várd, hanem folyamatosan, a három év alatt.
A legfontosabb, hogy az ovisok szívesen énekeljenek!
Megismerkednek a különböző vizuális technikákkal és ezt gyakorolgatják, később újabb, érdekes és bonyolultabb technikákat is elsajátíthatnak.
Tartalma:
Az óvónénik célja, hogy megismertessék a gyereket a közvetlen és tágabb környezetükkel, és pozitív viszonyba kerüljenek, ezáltal a természeti-, emberi- és tárgyi világgal.
Megismertetik az ovisokat pl.:
Oviban a matematikai tevékenységek megkedveltetése a cél. Játék közben olyan helyzeteket teremtenek az óvónénik a gyerekek számára, melyek elősegítik a matematikai tapasztalatok és ismeretek elsajátítását. Ilyen lehet pl.:
Ezeknek a játékoknak az a feladata, hogy a gyerekek életkorának megfelelően :
Anyanyelvi, kommunikációs játékok is vannak az oviban.
A drámajátékok a beszédkészség fejlesztésen túl kapcsolatépítő, együttműködési képességeket, memóriát, fantáziát és sok minden más mellett a figyelmet is fejleszti.
FONTOS! Gyermek csak akkor kezdheti meg az óvodát, ha
orvosi igazolással jön, ami 3 napnál nem régebbi és tartalmazza, hogy a gyerkőc egészséges és közösségbe mehet (ha bölcsiből jön, akkor erre nincs szükség)
Szükség lesz
Mindenbe legyen benne gyermek jele! Ez azért fontos, hogy megismerje a holmiját,vagy ha elkeveredik, akkor tudják, hogy kié.